top of page

פעם זה באמת הצחיק?

לא מזמן עשו ניסוי מעניין, הראו סרטונים של הגשש החיוור, שייקה אופיר, קרובים – קרובים וכדומה לבני נוער. מדובר בנכסי צאן ברזל של ההומור הישראלי וקלאסיקות עליהן גדל דור שלם.

עם זאת, בני הנוער הגיבו לסרטונים אלו באדישות מוחלטת, שעמום ואף עצבנות קלה: "זה לא מצחיק", "זה משעמם", "לא ברור מה הם רוצים" ועד לביקורות ענייניות יותר : "זה לא מספיק חד" , "זה צפוי", "עובר יותר מדיי זמן עד שמגיעים לפאנץ", "זה מרגיש מאד מיושן"..

איך ניתן להסביר שהומור שפעם היה מוביל, מצליח ומצחיק מאד את הקהל נתפס ע"י הקהל הצעיר כמשעמם ולא מצחיק בכלל. התשובה לכך היא כי הומור הוא כמו טכנולוגיה, הוא לא דבר סטטי. הוא משתנה, מתפתח ומתקדם:

  1. בדיחות ותבניות מסוימות נשחקות, דברים מסוימים הופכים לנדושים, לעוסים או לא מעניינים. הומור מבוסס על אלמנט ההפתעה וכשתבניות או כיוונים נהיים מוכרים לנו , זה מצחיק אותנו הרבה פחות. כנ"ל לגבי נושאים שחוזרים על עצמם: כמה אפשר כבר לשמוע בדיחות על נשים שלא יודעות לנהוג או על ההבדלים בין תחילת הקשר עם בחורה לקשר איתה לאחר מספר שנים....

  2. הומור הוא תלוי הקשר של מאפייני התקופה וההקשר בו הוא נוצר. שהמאפיינים וההקשר משתנים ההומור יכול להפוך ללא רלוונטי. למשל הומור עדות (ששיקף את העיסוק הרב בנושא ההבדלים העדתיים וניסיון כור ההיתוך) פחות רלוונטי היום לאחר דורות של צברים.

  3. לתקופת גם מאפיינים שמעבר לתוכן. למשל בעידן הנוכחי של שפע גירויים, שפע מידע ואפשרויות בלתי מוגבלות הקהל הוא פחות סבלני , הוא רוצה שתצחיקו אותו ומהר, הוא רוצה פאנץ כל 15-20 שניות, בקצב מהיר ובחדות. הקהל גם כבר ראה "הכל" וצריך להיות מאד חד כדי להפתיע או לרגש אותו.

לכן חשוב להבין שגם אם ההומור של פעם לא יצחיק או יצחיק פחות את הקהל הצעיר, הרי שהחשיבות שלו היא רבת משמעות. ההומור הזה סלל את הדרך להומור העדכני יותר שבא אחריו, הוא שיקף את התקופה שבה נוצר, הוא היה מתקדם לזמנו והיווה את היסודות שמהם נוצר ההומור העדכני והמתקדם יותר. מה שמצחיק בני אדם משתנה לאורך תקופות והקשרים זהו רגש מורכב ורב מימדי, הגורם מספר אחת לצחוק הוא אלמנט ההפתעה, אך מה שהפתיע בעבר לא בהכרח יפתיע וירגש בהווה. לכן התשובה לשאלה שבכותרת – היא כן! זה באמת היה מצחיק מאד פעם, גם אם היום זה נתפס אחרת. אפשר ליהנות מההומור הזה שמבינים כי הוא תלוי תקופה והקשר. ועבור כל סטנדאפיסט יש מסר ברור, תמיד צריך לכתוב חומרים חדשים, לבדוק קטעים, לשפר ולהפתיע ולא פחות חשוב להיפטר מחומרים ישנים שכבר לא עובדים. כדי שההומור שלנו יצחיק גם בהווה ולא רק בעבר :)

סטנדאפ ישן

אורי ברויר

בלוג

bottom of page