top of page

מופע סטנדאפ - מאה אחוזי הצלחה?

את השיחה הלקוחה סיימה בשאלה "אז זה יהיה מצחיק כמו בהופעה הקודמת שראיתי?" והוסיפה "אתה מבטיח לי שיהיה מצחיק?"... עניתי לה "ברור, יהיה ממש מצחיק וכיף", אך בלב ידעתי שלמרות ש-95% מההופעות שלי באירועים סגורים הן מעולות וקורעות, אני לא יכול אף פעם להבטיח 100 אחוז...

סטנדאפ זה לא מדע מדויק ויש גורמים רבים שמשפיעים לחיוב ולשלילה על הצלחת המופע. גם סטנדאפיסט מקצועי ביותר, מצחיק ומנוסה עלול להיקלע לסיטואציה בה ההופעה אינה מגיעה לרמתה הרגילה, פעמים רבות שלא באשמתו.


להלן דוגמא למספר גורמים שיכולים להשפיע:

  1. תנאי ההופעה (סידור הישיבה, איכות ההגברה, התאורה, הפרעות ורעשים, מקום פתוח או סגור, שעת ההופעה, גודל ומיקום הבמה וכדומה).

  2. מיקום המופע בלו"ז האירוע (האם הקהל רענן או עייף? לפני או אחרי האוכל? האם היו הפסקות מספקות או שהמופע הוא ברצף לאחר פעילויות רבות? מה אופי הפעילויות שקדמו למופע? וכדומה).

  3. אופי קהל היעד (הומוגני או הטרוגני? האם יש ילדים קטנים בקהל? האם יש בקהל אוכלוסיות שאינן דוברות עברית? ממגזרים שונים? וכדומה).

  4. הסטנדאפיסט (האם בא מוכן להופעה? האם בירר ובדק מראש את הגורמים שפורטו מעל? האם דאג לתנאים המיטביים? האם הגיב תוך כדי הופעה ואלתר כשנדרש? האם התייחס לקהל, לתנאים ולמאפיינים אחרים בדרך קומית? וכדומה.

מאחוריי מאות הופעות מוצלחות וקורעות, לכן אני יכול להתחייב כמעט בוודאות שתהיה הופעה מוצלחת. עם זאת, היו גם הופעות בודדות שהיו מתחת לרמה הרגילה, כל בעל מקצוע חווה את זה. גם למייקל ג'ורדן היו ערבים מדהימים לצד ערבים פחות טובים (עם זאת, לפעמים הגרוע של האחד הוא המעולה של האחר...).

סטנדאפ זו אינטראקציה בין האמן לקהל ולגורמים רבים נוספים ולכן דברים רבים יכולים להשפיע על הצלחת המופע. אמן מקצועי ומנוסה לא יכול להבטיח 100 אחוז הצלחה, אבל יכול להבטיח סיכוי גבוה ביותר משמעותית לערב מהנה וכיפי!

כל הזכויות שמורות לאורי ברויר ואין לעשות שימוש ללא אישור מפורש מהכותב

אורי ברויר

בלוג

bottom of page